مراقبت های لازم برای پوست صورت بعد از جوانسازی پوست با لیزر

۱۸ بهمن ۱۳۹۶

مراقبت های لازم برای پوست صورت بعد از جوانسازی پوست با لیزر

moraghebat1

گاهی اوقات پس از جوان‌سازی پوست با لیزر، پوست دچار کمی التهاب می‌شود که در برخی موارد این عارضه رخ نمی‌دهد. با این حال این امر بدین معنا نیست که نیازی به مراقبت از پوست ندارید. می‌توان از لیزر برای درمان علائم پیری، آسیب دیدگی پوست به علت قرار گرفتن طولانی در مقابل آفتاب و مواردی از این قبیل استفاده کرد، بنابراین دلایل متعددی برای جوان سازی پوست با لیزر وجود دارد. در بخش زیر به مواردی اشاره می‌کنیم که از بروز مشکلاتی که پس از لیزر پوست ایجاد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

اقدامات فوری پس از جوان سازی پوست با لیزر

اگر چه اکثر افراد پس از جوان سازی پوست خود با لیزر شاهد هیچ گونه عوارض جانبی منفی نخواهند بود، برخی دیگر دچار قرمزی خفیف پوست، تورم و سوزش خواهند شد که شبیه آفتاب سوختگی است. افرادی که این عوارض را تجربه می‌کنند می‌توانند از یک تکه پارچه خنک یا کیسه یخ برای تسکین علائم ناشی از لیزر پوست استفاده کنند. اگر پوست شما بیش از حد حساس و دردناک است، می‌توانید از مسکن برای تسکین درد خود استفاده کنید.

تا چهار روز پس از درمان چه باید کرد؟

بهترین کار است که تا چند روز پس از درمان از آرایش کردن خودداری کنید، زیرا لیزر در لایه‌هایی از پوست که امکان بروز مشکل وجود دارد، دارای امواج میکروسکوپی است. آرایش کردن باعث اختلال در فرایند بهبود پوست می‌شود. افرادی که از لایه بردار استفاده می‌کنند، بهتر است تا زمان اتمام لایه برداری پوست از محصولات حاوی چربی خودداری کنند. البته این امر بدین معنا نیست که نباید در این دوران از هیچ کرمی استفاده کنید. تا چند روز مرطوب نگه داشتن نقاط تحت درمان اهمیت زیادی دارد، این کار از تشکیل توده‌های پوستی جلوگیری می‌کند و باعث تسریع فرایند بهبود پوست می‌شود. بنابراین استفاده از مرطوب کننده‌ها برای بهبود وضعیت قرمزی صورت بسیار مناسب است. برای مراقبت از پوست پس از لیزر صورت، باید علاوه بر استفاده از لوازم آرایش از محصولات حاوی ریتنول یا گلیکولیک اسید اجتناب کنید زیرا باعث التهاب پوست می‌شوند. متخصص لیزر پوست به شما می‌گوید که از کی می‌توانید مجددا از این محصولات استفاده کنید.

تا یک ماه پس از درمان پوست با لیزر چه باید کرد؟

پس از درمان و در طول جلسات لیزر پوست، باید مقدار زیادی کرم ضد آفتاب روی موضعی که تحت درمان قرار گرفته است بمالید. باید روزانه سه یا چهار بار از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. تا چند روز پس از درمان، پوست به اشعه فرابنفش خورشید حساس خواهد بود، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب در هفته اول بسیار ضروری است، باید از قرار گرفتن در مقابل آفتاب به مدت طولانی خودداری کنید و حتما از کلاه و مقنعه استفاده کنید. پس از گذشت چند روز از میزان حساسیت پوست کاسته می‌شود، اما هنوز استفاده از کرم ضد آفتاب، به ویژه در مواردی که به چندین جلسه درمانی نیاز دارید، ضروری خواهد بود. به این ترتیب باید از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب اجتناب کنید. در صورتی که قصد دارید از حمام آفتاب استفاده کنید بهتر است آن را به بعد از درمان با لیزر موکول کنید. حمام آفتاب جز محدودیت‌های درمان پوست با لیزر محسوب می‌شود، که ممکن است پزشک براساس موضع تحت درمان از شما بخواهد تا چند ماه از قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب اجتناب کنید.

نگهداری و مراقبت از پوست

اکنون که چین و چروک صورت و لکه‌های روی پوست که به علت بالا رفتن سن ایجاد شده‌اند، از بین رفته‌اند باید بر مراقبت و نگهداری از پوست خود تمرکز کنید، این امر باعث می‌شود که جوان و زیبا به نظر برسید. عادات نامناسب و مراقبت نکردن از پوست باعث می‌شود که به جوان سازی پوست با لیزر نیاز داشته باشید. افرادی که قصد دارند از لیزر برای کاهش علائم بیماری استفاده کنند باید برای جلوگیری از بازگشت چین و چروک پوست به چند مورد توجه کنند. نکته‌ای که اهمیت زیادی دارد این است که باید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی اجتناب کرد. حتی قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب به مدت کوتاه می‌تواند به پوست آسیب برساند، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که فرد قصد دارد از منزل خارج شود باید حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده نماید. حمام آفتاب و دراز کشیدن در ساحل از جمله سرگرمی‌های مورد علاقه افراد مختلف هستند، بنابراین باید همیشه از کلاه و عینک آفتابی مناسب استفاده کرد. مرطوب نگه داشتن پوست یکی دیگر از خدمات مراقبت از پوست است که باعث می‌شود خطوط چین و چروک صورت دیرتر تشکیل شوند و پوست آب رسانی شود. تولید کلاژن یکی از بزرگترین مشکلات پوست است، بنابراین مرطوب نگه داشتن پوست می‌تواند به حفظ انعطاف پذیری و شادابی پوست کمک کند. روش‌های دیگری نیز در جوان ماندن پوست نقش دارند، بنابراین تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به تولید کلاژن کمک کند. می‌توان از موارد زیر نیز برای حفظ شادابی پوست بهره گرفت:

•  به رژیم غذایی خود ویتامین C اضافه کنید.
  •  در طول شبانه روز حداقل ۷ ساعت بخوابید.
  •  از پروتئین‌های سالم مانند غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت، سویا، و حبوبات استفاده کنید.
  •  به طور مرتب ورزش کنید.

جوان سازی پوست به کمک لیزر یک روش عالی برای رفع مشکلات پوستی و رفع علائم ناشی از پیری است. اما اگر فرد پس از درمان با لیزر از پوست خود مراقبت نکند لیزر درمانی فایده چندانی نخواهد داشت. استفاده از لیزر از پوست خود مراقبت نکند لیزر درمانی فایده چندانی نخواهد داشت. استفاده از لیزر و مراقبت از پوست بعد از لیزر باعث می‌شود چین و چروک صورت و لکه‌های قهوه‌ای پوست دیرتر به وجود بیایند.