تزریق بوتاکس : درمان تعریق زیاد بدن(زیر بغل،کف دست و پا)

get_upper_and_lower_eyelid_surgery_blepharoplasty_and_look_younger-1200x570
رفع افتادگی پلک:جراحی و لیزر
۳۰ مرداد ۱۳۹۴
میکرودرم ابریشن و پاکسازی پوست صورت: مزایا و عوارض
۳۱ مرداد ۱۳۹۴

تزریق بوتاکس : درمان تعریق زیاد بدن(زیر بغل،کف دست و پا)

تعریق زیاد

تعریق زیاد بدن با نام پزشکی هایپرهیدروزیس یک مشکل شایع است که هر دو جنس زن و مرد را درگیر می‌کند. دست‌ها، پاها و زیر بغل، بخش‌هایی هستند که معمولا دچار تعریق زیاد می‌شوند. افراد ممکن است دچار تعریق شبانه یا تعریق بیش از حد سراسر بدن باشند. هایپرهیدروزیس یک مشکل موقتی نیست و می‌تواند باعث خجالت‌زدگی فرد و فاصله‌گرفتن او از دیگران شود. اما خبر خوب برای این افراد این است که این مشکل با تزریق بوتاکس یا سم بوتولینیوم درمان می‌شود. ممکن است فکر کنید که سم بوتولینیوم تنها در موارد زیبایی و برای رفع چروک کاربرد دارد اما این شل‌کننده عضله سال‌هاست که توسط پزشکان برای درمان تعریق بیش از حد و همچنین سایر مشکلات پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از بوتاکس برای درمان عرق کردن زیاد، بسیار نتیجه‌بخش است. کلینیک سیب سرخ، برای افرادی که از تعریق زیاد زیر بغل، دست‌ها و پاها رنج می‌برند، تزریق بوتاکس را انجام می‌دهد. پزشکان این کلینیک، در ابتدا هر فرد را ارزیابی کرده و پس از تشخیص عارضه، برنامه‌ی درمانی مخصوص او را طراحی می‌کنند. تعداد واحدهای بوتاکس تزریق‌شده، محل تزریق و تعداد جلسات درمانی برای هر فرد متفاوت خواهند بود.

هایپرهیدروزیس چیست؟

هایپرهیدروزیس چیست

افراد مبتلا به هایپرهیدروزیس دچار تعریق بیش از حد هستند. بیشتر نواحی زیر بغل دچار این مشکل می‌شود و در مواقعی که لباس به خاطر تعریق بیش از حد خیس شده یا قطرات عرق می‌چکند استرس و اضطراب بسیار زیادی به فرد وارد می‌شود. افرادی که از نتیجه تزریق بوتاکس برای درمان مشکل تعریق بیش از حد در ناحیه زیربغل خود راضی بوده‌اند گفته‌اند که انجام این درمان زندگی آنها را تغییر داده و به دلیل توانایی کنترل مشکل اعتمادبه‌نفسشان تا حد زیادی افزایش یافته است.

انواع هایپرهیدروزیس

دو نوع هایپرهیدروزیس وجود دارد.

هایپرهیدروزیس اولیه یا کانونی

علت این نوع هایپرهیدروزیس هیچ نوع بیماری زمینه‌ای یا عوارض جانبی آن نیست. علت تعریق زیاد ناشناخته است (به صورت خودبخود اتفاق می‌افتد) و معمولا هر دو سمت بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این نوع هایپرهیدروزیس نواحی مشخصی از بدن مانند زیربغل، چهره، کف دست‌ها و پاشنه پا که در حالت طبیعی بیش از سایر قسمت‌ها عرق می‌کنند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

هایپرهیدروزیس عمومی یا ثانویه

در این گروه علت عرق کردن یک بیماری زمینه‌ای یا اثرات جانبی آن است و همه بدن درگیر می‌شود.

علت تعریق بیش از حد چیست؟

اگرچه بیماری‌های نورولوژیک، متابولیک و سایر بیماری‌های سیستمیک گاهی ممکن است باعث تعریق بیش از حد شوند و علت تعریق زیاد زیر بغل و دست‌ها و پاها باشند اما بیشتر موارد هایپرهیدروزیس در افراد سالم اتفاق می‌افتد. گرما و هیجانات روحی و روانی ممکن است در برخی افراد باعث شروع تعریق بیش از حد شود اما افرادی که از هایپرهیدروزیس رنج می‌برند تقریبا همیشه دچار این مشکل هستند.

افراد مناسب برای درمان تعریق زیاد با بوتاکس چه کسانی هستند؟

افراد مناسب برای درمان دچار تعریق شدید در پاها، کف دست و یا زیر بغل می‌باشند که این می‌تواند بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. این افراد ازنظر جسمی و روحی سالم بوده و انتظارات واقع‌گرایانه‌ای از نتایج درمان خود دارند.

بوتاکس چگونه غدد تولیدکننده عرق را غیرفعال می‌کند؟

بوتاکس چگونه غدد تولیدکننده عرق را غیرفعال می‌کند

برای تولید عرق یک پیام‌رسان شیمیایی به سلول‌های عصبی منتهی به غدد عرق  فرستاده می‌شود. بوتاکس با ممانعت از رسیدن این پیام‌رسان شیمیایی به  مقصد مانع تولید عرق می‌شود. با متابولیزه‌شدن بوتاکس در بدن وضعیت تعریق به حالت طبیعی خود برمی‌گردد(معمولا حدود ۱۲-۶ ماه پس از تزریق).

روند درمان هایپرهیدروزیس با تزریق بوتاکس

ابتدا موضع با استفاده از کرم بیحسی بیحس می‌شود و بوتاکس با استفاده از سوزن‌های‌ ظریف به صورت خیلی آرام در موضع تزریق می‌شود. درمان حدودا ۴۰-۱۰ دقیقه طول می‌کشد. بیشتر بیماران ممکن است در محل احساس سوزن‌سوزن شدن داشته باشند و ناراحتی و درد مختصری را نیز در محل احساس کنند.

مزایای درمان هایپرهیدروزیس با تزریق بوتاکس

بر اساس گفته‌های افرادی که برای رفع مشکل هایپرهیدروزیس زیربغل تحت درمان با بوتاکس قرار گرفته‌اند این درمان کیفیت‌ زندگی آنها را به روش‌های زیر افزایش داده است:

• افزایش بازدهی در محل کار
  • افزایش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس
  • افزایش مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی
  • رغبت بیشتر به برقراری روابط احساسی
  • افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش

نواحی قابل درمان با بوتاکس

زیر بغل

نواحی قابل درمان با بوتاکس

قبل از درمان یک جلسه مشاوره با پزشک خود داشته باشید تا مشخص شود دقیقا در چه مناطقی بیشترین تعریق اتفاق می‌افتد. به علاوه قبل از تزریق موهای زیربغل را بتراشید. برای تزریق ابتدا زیر بغل کاملا تمیز و استریل شده و با استعمال کرم بیحسی در محل موضع بیحس می‌شود. استفاده از کرم بیحسی الزامی نیست و تنها در افرادی که خیلی حساس هستند یا اضطراب زیادی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نهایت با استفاده از سرنگ‌های ظریف بوتاکس در محل تزریق خواهد شد. زیر هر بغل ۱۵ تزریق انجام خواهد شد و درمان ۴۵-۳۰ دقیقه طول می‌کشد. در برخی موارد برای مشخص کردن محل دقیق تزریق زیر بغل نشانه‌گذاری می‌شود. تصویر سمت راست نشان می‌دهدکه ناحیه تحت درمان بلافاصله پس از تزریق چطور به نظر می‌رسد.

کف دست

عرق کردن زیاد کف دست‌ها

در مورد عرق کردن زیاد کف دست‌ها، تحقیقات نشان می‌دهد که بوتاکس می‌تواند ۸۰ تا ۹۰ درصد مؤثر باشد. پس از ۶ ماه نیاز به تکرار تزریق وجود خواهد داشت. تزریق بوتاکس برای کاهش عرق زیاد کف دست، ممکن است درد و ضعف موقت در دست‌ها ایجاد کند.

سروصورت

تزریق بوتاکس به سروصورت

تزریق بوتاکس به سروصورت برای درمان عرق زیاد بدن به‌خوبی عمل می‌کند، اما تکنیک تزریق آن به مهارت بالایی نیاز دارد. ازاین‌رو، باید به متخصصین با تجربه مراجعه کرد.  یکی از عوارض بوتاکس به سروصورت، به‌منظور درمان تعریق، عدم تقارن مخصوصاً در ناحیه‌ی پیشانی است. این امر زمانی اتفاق می‌افتد که بوتاکس به درون عضلات صورت انتشار یابد. به‌هرحال، این عدم تقارن همواره موقت است و در صورت لزوم می‌توان با تزریق بوتاکس بیشتر، تعادل را برقرار کرد.

کف پا

درمان تعریق کف پا

از بوتاکس می‌توان برای درمان تعریق بیش‌ازحد کف پا نیز استفاده کرد، اما درد بیشتری طی تزریق به کف پا گزارش شده است و تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر درمان تعریق کف پا نسبت به سایر بخش‌های بدن کمتر است؛ درواقع براساس اطلاعات آماری به‌دست‌آمده، ۵۰% از مراجعین، از نتایج حاصل از این روش ناراضی هستند.

استفاده از بوتاکس برای درمان تعریق بیش‌ازحد زمانی بیشترین تأثیر را خواهد داشت که این عمل به‌وسیله‌ی یک متخصص با تجربه در این زمینه انجام شود. پزشکان پوست در کلینیک سیب سرخ از مهارت بالایی برخوردار بوده و می‌توانند مقادیر دقیق بوتاکس را در مناطق موردنظر تزریق کنند.

هزینه و قیمت

هزینه‌ی درمان تعریق بیش‌ازاندازه به‌وسیله‌ی بوتاکس، بسته به نواحی تزریق و تعداد تزریقات موردنیاز، متفاوت خواهد بود. برای اطلاع از قیمت‌ها می‌توانید با مشاوران کلینیک سیب سرخ تماس بگیرید.

سؤالات رایج

چه مواقعی بوتاکس یک گزینه مناسب برای درمان تعریق بیش از حد زیربغل به شمار می‌رود؟

تزریق بوتاکس برای درمان تعریق زیربغل معمولا زمانی انجام می‌شود که درمان‌های موضعی مانند استفاده از ضدتعریق‌ها و داروها جواب نداده است. (بوتاکس تنها برای درمان نواحی با وسعت کم استفاده می‌شود و در درمان هایپرهیدروزیس عمومی کاربرد ندارد ). تعریق بیش از حد تاثیرات مخربی روی وضعیت روانی و اعتمادبه‌نفس شخص می‌گذارد. اگر تعریق بیش از حد کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده بهتر است  تزریق بوتاکس را  به عنوان یک گزینه درمانی مدنظرداشته باشید.

آیا درمان هایپرهیدروزیس عوارض دارد؟

در بیشتر موارد درمان هایپرهیدروزیس با تزریق بوتاکس عوارضی ندارد. در تزریق بوتاکس نباید موضع را ماساژ داد یا روی آن فشار وارد کرد. به علاوه، در چند ساعت اول پس از انجام تزریقات از فعالیت‌های شدید پرهیز کنید. محل تزریق ممکن است کمی دردناک و کبود شود اما این علائم در عرض ۲-۱ روز ناپدید خواهند شد. بیمار ممکن است با انجام این درمان ضعف عضلانی را تجربه کند که سریعا از بین می‌رود. گاهی اوقات تزریق بوتاکس ممکن است باعث بروز علائمی شبیه آنفلوآنزا، احساس خستگی یا درد در سر و گردن در فرد شود. این علائم به ندرت ایجاد می‌شوند و به صورت گذرا و موقت هستند و در عرض چند روز نیز ناپدید می‌شوند. بروز عوارض و مشکلات جدی که زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد در تزریق بوتاکس نادر است.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه تزریق بوتاکس ظاهر شود؟

یک هفته طول می‌کشد تا اثر تزریق بوتاکس ظاهر شود. بسیاری از افراد ممکن است تاثیر آن را حتی زودتر نیز ببینند. اما صبور باشید و انتظار دیدن تاثیر معجزه‌آسا به محض تزریق بوتاکس را نداشته باشید.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان هایپرهیدروزیس بیخطر است؟

عوارض جانبی ناخواسته به ندرت اتفاق می‌افتند و فرد می‌تواند از روز بعد فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد.

آیا تزریق بوتاکس برای برای درمان هایپرهیدروزیس عوارض جانبی به دنبال دارد؟

درد ناشی از تزریق خفیف است و نیاز به استعمال هیچگونه بیحسی موضعی نیست. سوزن‌های مورد استفاده بسیار ظریف هستند و ضخامتی معادل تقریبا یک تارموی ضخیم انسان دارند. فرد بلافاصله پس از انجام تزریق می‌تواند رانندگی کند و فعالیت‌های روزمره خود را از سربگیرد. ممکن است در محل تزریق کمی کبودی ایجاد شود ولی علائم قابل‌مشاهده دیگری در موضع ایجاد نمی‌شود. در تزریق بوتاکس در زیر بغل از آنجا که عضله دیگری در اطراف وجود ندارد احتمال انتقال بوتاکس به این عضلات و فلج‌شدن آنها وجود ندارد. در حال حاضر در کلینیک ما تزریق بوتاکس در درمان موارد زیادی از مبتلایان به تعریق شدید به صورت موفقیت‌آمیزی مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

هر فرد به چه تعداد جلسه درمانی برای درمان نیاز دارد؟

معمولا تنها یک جلسه نیاز است. از همه بیماران دعوت می‌شود برای معاینه دو هفته پس از انجام تزریق مجددا به کلینیک مراجعه کنند. به ندرت در برخی افراد نیاز به درمان مجدد وجود دارد که رایگان انجام می‌شود.

آیا تزریق بوتاکس برای درمان هیپرهیدروزیس دردناک است؟

همانطور که پیش از این اشاره شد پس از درمان درد و ناراحتی بسیار کمی در محل احساس می‌شود. ممکن است ورم و کبودی خفیفی نیز در ناحیه تحت درمان نیز مشاهده شود که در عرض چند روز ناپدید می‌شود.

چطور فرد متوجه می‌شود که مبتلا به هایپرهیدروزیس است؟

• تعریق بیش از حد با انجام کارهای روزمره فرد تداخل دارد.
  • فرد برای کنترل تعریق بیش از حد همیشه با خود لباس‌های اضافی یا لوازمی مانند ضدتعریق‌ها، پودر، اسپری، حوله حمل می‌کند.
  • پزشک برای کنترل مشکل تعریق بیش از حد فرد برای وی محصولاتی چون پودر، ضدتعریق‌ها و خوشبوکننده‌ها را نجویز کرده است.
  • فرد زمان و انرژی روانی بسیار زیادی را صرف فکر کردن و نگرانی‌های خود درباره تعریق بیش از حد می‌کند.

دیدگاه ها بسته شده است