جوانسازی پوست صورت با میکرونیدلینگ: تقویت بافت پوست با سوزن درماپن

۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

جوانسازی پوست صورت با میکرونیدلینگ: تقویت بافت پوست با سوزن درماپن

جوانسازی

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ یک روش سریع و بسیار موثر برای جوان سازی پوست، تقویت و بهبود لطافت آن است. این روش بر مبنای قابلیت بازسازی و خود ترمیمی ‌پوست قرار دارد نمی‌تواند به طرز قابل توجهی به بهبود خطوط و چین و چروک صورت، رفع جای جوش، آکنه، رفع لکه های روی پوست و لایه برداری کمک کند. این روش درمانی برای افرادی که پوست حساسی دارند نیز مناسب است. در میکرونیدلینگ سوراخ‌های کوچکی در بافتهای زیر پوست ایجاد می‌شود تا امکان درمان سریع‌تر و موثرتر فراهم شود تا بتوان سرم و مواد مغذی را به پوست رساند. میکرونیدلینگ یک روش ضد پیری بسیار عالی برای جوان سازی پوست، بهبود بافت پوست، روشن کردن پوست و آبرسانی به آن است. از این روش بیشتر برای بهبود بافت صورت از قبیل نقاط اطراف چشم، دست ها و گردن استفاده می‌‌شود و بیمار طی مدت ۴ هفته به ۲ تا ۳ جلسه درمان نیاز خواهد داشت.

پزشکان کلینیک سیب سرخ از میکرونیدلینگ در موارد زیر استفاده می‌کنند:

·  محو کردن جای زخم (جای زخم‌های‌هایپرتروفیک) که بر اثر جوش، جراحی یا سوختگی ایجاد شده‌اند.

·  برطرف کردن ترک‌های پوستی

·  رفع چین و چروک صورت

·  محو کردن لکه‌های پوستی

·  رفع شل‌شدگی و افتادگی پوست

مزایای میکرونیدلینگ

• خطر بروز لکه‌های پوستی و باقی ماندن جای زخم در این روش بسیار کمتر است و به همین خاطر این روش برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند نیز ایمن است.
  • این روش برای پوست‌های نازک و حساس مناسب است.
  • این روش به سادگی و در کلینیک انجام می‌شود و به خاطر سادگی و سهولت، انجام آن نیازی به وسایل و تجهیزات پیشرفته و آموزش‌های حرفه‌ای و ویژه ندارد.
  • این روش درد زیادی به همراه ندارد و بیماران می‌توانند به راحتی آن را تحمل کنند.
  • این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه است و در درمان چروک صورت در نواحی از صورت، مانند اطراف چشم، که با روش‌های پیلینگ یا لیزر جوانسازی پوست قبل درمان نیستند نیز قابل انجام است.
  • برخلاف روش لایه‌برداری پوست با لیزر، در این روش لایه‌ی اپیدرم پوست کاملا سالم باقی می‌ماند و آسیبی به آن نمی‌رسد و بنابراین در صورت نیاز می‌توان این روش را با خیال راحت تکرار کرد.
  • در صورتی که این روش برای یک ناحیه مشخص روی پوست انجام شود، (برخلاف برخی روش‌های لایه‌برداری پوست) باعث ایجاد یک مرز قابل رویت بین ناحیه درمان شده و ناحیه درمان نشده نمی‌شود. به همین خاطر می‌توان این روش را برای نواحی محدودی در صورت که جای زخم در آن وجود دارد، انجام داد و نیازی به تلاش برای محو کردن مرز بین ناحیه درمان شده و درمان نشده، نیست.
  • بسته به این که عمق فرو رفتن سوزن‌ها در پوست تا چه میزان بوده است، بیمار می‌تواند ظرف چند روز، فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد. این درحالی است که در روش‌های لایه‌برداری پوست با لیزر یا درم‌ابریژن، بیمار تا یک دوره‌ی طولانی مدت پس از درمان، از انجام بسیاری فعالیت‌های روزانه منع می‌شود.

در کلینیک سیب سرخ سابقه پزشکی شما ارزیابی شده و طی یک جلسه مشاوره، مناسب بودن یا نبودن درمان میکرونیدلینگ برای شما تعیین خواهد شد. معمولاً میکرونیدلینگ صورت برای تمام افراد مناسب است. همکاران ما تمام جوانب قبل از پروسه  را سنجیده و شما را در طول درمان همراهی خواهند کرد. فراهم آوردن محیطی مناسب و راحت یکی از هدف‌های ما در کلینیک سیب سرخ است.

مکانیسم اثر میکرونیدلینگ به چه صورت است؟

دستگاه میکرونیدلینگ باعث ایجاد زخم‌های بسیار ریز روی پوست می‌شود که بدن را وادار می‌کند به طور طبیعی به ترمیم آن بپردازد. زخم‌های کوچک ایجاد شده باعث آزاد شدن سیتوکین و فاکتورهای رشد می‌‌شود که در نهایت باعث تولید کلاژن و الاستین خواهند شد. به طور کلی فرایند ترمیم زخم در سه مرحله انجام می‌‌‌شود که در بخش‌های زیر با اشاره می‌‌‌کنیم:

• فاز یک: التهاب، ایجاد سوراخ‌های ریز روی پوست باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌‌‌شود و از عفونت کردن زخم جلوگیری می‌نماید، مواد زائد را از بین می‌‌برد، باعث افزایش جریان خون می‌‌‌شود و فرآیند تولید بافت جدید را آغاز می‌نمایند.
  • فاز دو: تکثیر، بافت جدید به کمک سلول‌های جدید و الاستین و کلاژن نوع ۳ به صورت موقت ترمیم می‌‌شود و شبکه جدیدی از گروه خونی به وجود می‌آید.
  • فاز ۳ : بازسازی پوست، بافت جدید پوست و عروق خونی جایگزین زخم ایجاد شده می‌شوند سپس کلاژن نوع ۱ جایگزین کلاژن نوع ۳ می‌‌شود که به تشکیل بافت جدید کمک کرده است، و در نهایت باعث سفت شدن پوست و بهبود وضعیت آن می‌شود

پس از اتمام میکرونیدلینگ برای جوان سازی پوست چه باید کرد؟

پس از اتمام میکرونیدلینگ باید به صورت دقیق موارد زیر را رعایت کنید:

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید

پس از آنکه از میکرونیدلینگ برای جوان سازی پوست خود استفاده کردید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب از هرگونه کرم ضد آفتاب خودداری کنید زیرا احتمال وجود مواد سمی در این محصولات وجود دارد. پس از درمان همه منافذ پوست به طور کامل باز می‌شوند و مواد سمی موجود در سایر محصولات و کرم‌ها می‌تواند برای شما خطرناک باشد.

از محصولاتی که دارای ترکیبات فعال هستند استفاده نکنید

پس از درمان از کاربرد محصولاتی که دارای ترکیبات فعال هستند خودداری کنید، این محصولات شامل آلفا هیدروکسی اسید، رتینول و سایر ترکیبات مشابه است. پس از درمان پوست به شدت حساس می‌‌‌شود و این محصولات باعث افزایش التهاب و حساسیت پوست خواهند شد.

از پپتیدهای تحریک کننده کلاژن استفاده کنید

از آنجایی که میکرونیدلینگ به عنوان محرکی برای تولید کلاژن شناخته می‌شود پوست نسبت به شرایط عادی به کلاژن بیشتری نیاز دارد تا به طور کامل بهبود یابد. کلاژن، پپتیدهایی که در این فرآیند موثر هستند را تحریک می‌‌کند که این مسئله باعث افزایش تولید کلاژن خواهد شد.

پس از درمان آرایشی استفاده نکنید

باید به مدت ۲۴ ساعت پس از درمان به پوست خود اجازه دهید تنفس کند و بهبود یابد. در این دوران کانال‌های پوست باز هستند و هنگامی که از لوازم آرایشی استفاده می‌کنید این مواد به درون پوست نفوذ می‌کند و باعث افزایش التهاب می‌‌‌شوند. استفاده از برس مخصوص آرایش پس از درمان باعث آلوده شدن پوست و در نهایت بروز عفونت خواهد شد. به این ترتیب باید ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از درمان صبر کنید و از آرایش کردن خودداری کنید تا زمان کافی برای بهبود در اختیار پوست قرار بگیرد.

از ماسک خنک کننده صورت استفاده کنید

پس از انجام میکرونیدلینگ پوست شما ملتهب و قرمز می‌شود. استفاده از ماسک خنک کننده صورت می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی پوست کمک کند و از میزان درد بکاهد.

از سرم آنتی اکسیدان استفاده کنید

سرم آنتی اکسیدان دارای خواصی است که به ترمیم و بهبود پوست کمک می‌کند. این سرم به بهبود لطافت پوست و کاهش میزان التهاب کمک می‌نماید.

از انجام دادن کارهایی که باعث عرق کردن می‌شود خودداری کنید

هنگامی‌که عرق می‌کنید منافذ پوست مجددا باز می‌شوند و باکتری‌هایی که روی پوست وجود دارند از طریق سوراخ‌های ریزی که روی پوست ایجاد شده است وارد پوست می‌‌‌شوند که این وضعیت می‌‌تواند باعث بروز واکنش و عفونت شود.

آب بنوشید

پس از درمان باید به‌اندازه کافی آب بنوشید زیرا نوشیدن آب به تسریع بهبودی و جوان سازی پوست کمک می‌‌کند.

چه افرادی مجاز به انجام میکرونیدلینگ نیستند

• افرادی که دارای آکنه فعال هستند.
  • افرادی که دارای بافت اسکار کلوئید برجسته هستند.
  • افرادی که سابقه بافت اسکار کلوئید، بیماری اسکلرودرما، بیماری قلبی یا بیماری عروق کلاژن دارند.
  • افرادی که کراتوزهای آکنه‌ای دارند.
  • افرادی که اگزما دارند.
  • افرادی که سرطان پوست دارند.
  • افرادی که هیپرپلازی غدد چربی دارند.
  • افرادی که عفونت فعال باکتریایی یا قارچی دارند.
  • زنانی که باردار یا درحال شیر دهی هستند.
  • افرادی که در ۶ ماه گذشته آکوتان مصرف کرده‌اند.

سوالات متداول در خصوص میکرونیدلینگ

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج حاصل از درمان دیده شود؟

معمولاً شما می‌‌توانید طی مدت چند روز شاهد نتایج حاصل از درمان و درخشندگی پوست خود باشید اما معمولا حدود ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا نتایج عالی به وجود بیاید. به طور کلی پوست تا سه ماه همچنان در حال بهبود خواهد بود.

بیمار به چند جلسه درمان نیاز خواهد داشت؟

به طور کلی بیمار به سه تا چهار جلسه درمان نیاز دارد که طی مدت ۴ تا ۶ هفته انجام می‌شود تا نتایج عالی به دست بیاید. در برخی موارد که بیمار دارای چروک عمیق، خطوط ناشی از کشیدگی پوست، بافت اسکار و آکنه است به ۶ تا ۸ جلسه درمان نیاز خواهد داشت.

هر جلسه چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی هر جلسه بر اساس وسعت موضع تحت درمان حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

آیا درمان با میکرونیدلینگ باعث بروز درد می‌شود؟

ممکن است شما بر اساس موضع تحت درمان و میزان تهاجم ناشی از درمان دچار درد و ناراحتی خفیف شوید. پزشک برای کاهش میزان درد و ناراحتی حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از درمان از بیحسی موضعی استفاده می‌‌کند تا از میزان درد و ناراحتی بکاهد.

آیا میکرونیدلینگ بر بوتاکس یا فیلر تاثیر می‌گذارد؟

در صورتی که دو هفته از تزریق بوتاکس و فیلر گذشته باشد پزشک از انجام میکرونیدلینگ خودداری می‌‌کند تا از میزان تاثیرگذاری آن‌ها در موضع تحت درمان کاسته نشود. به طور کلی پزشک به منظور جلوگیری از بروز واکنش های التهابی تا دو هفته پس از تزریق فیلر از انجام میکرونیدلینگ خودداری می‌کند.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.