درمان زگیل یا تبخال الت تناسلی و دلایل آن

safe_image.php
خط خنده:رفع و درمان با بوتاکس، لیزر و تزریق ژل
۵ شهریور ۱۳۹۴
Beautiful young woman with pink lily close-up portrait. Isolated on white background
درمان و رفع چین و چروک پوست صورت و پیشانی
۶ شهریور ۱۳۹۴

درمان زگیل یا تبخال الت تناسلی و دلایل آن

images-93

images-93

زگیل یا تبخال تناسلی نوعی تبخال است که در ناحیه تناسلی و در اطراف مقعد، رشد می‌کند. این تبخال‌ها در اثر انواع خاصی از ویروس‌های پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. بیش از صد نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارند. برخی از انواع این ویروس‌ها، در مناطق دیگری از بدن مانند کف پا و یا در دست‌ها، ایجاد تبخال و زیگیل می‌کنند. برخی از آن‌ها نیز می‌توانند منجر به ایجاد سرطان‌های خاصی بشوند که به آنها ویروس‌های پاپیلومای انسانی خطرناک می‌گویند. برخی دیگر از انواع این ویروس‌ها نیز، تبخال تناسلی ایجاد می‌کنند.

بیشتر تبخال‌های تناسلی، در اثر یکی از دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی (نوع ۶ و نوع ۱۱) ایجاد می‌شوند تبخال تناسلی ممکن است در دهان و یا ناحیه‌ی تناسلی (واژن، مهبل، گردن رحم، مقعد، آلت تناسلی و کیسه ی بیضه) ظاهر شود. این تبخال از طریق تماس پوستی، معمولا در طول تماس جنسی از یک فرد به دیگری انتقال می‌یابند. تبخال  یا زگیل تناسلی بسیار شایع بوده و سالیانه بین ۵۰۰٫۰۰۰ تا ۱ میلیون نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند.

تبخال یا زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی (STD) بوده که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این تبخال‌ها نرم، مرطوب و به رنگ صورتی یا همرنگ پوست می‌باشند. ممکن است یک نفر تعداد زیاد و یا تنها یکی از این تبخال‌ها را داشته باشد. در خانم‌ها این عارضه معمولا در درون یا اطراف واژن، بر روی گردن رحم و یا در اطراف مقعد رخ می‌دهد. تبخال تناسلی در آقایان کم‌تر بوده ولی ممکن است در انتهای آلت تناسلی به وجود بیاید.

علائم و نشانه‌ها

علائم تبخال یا زیگیل تناسلی عادی عبارت‌اند از برآمدگی‌های نرم و به رنگ پوست که ممکن است به شکل گل کلم به نظر برسند. این تبخال‌ها معمولا در یک مکان به وجود نیامده و ممکن است به صورت خوشه ‌ای با یکدیگر رشد کنند. تبخال‌های تناسلی معمولا ایجاد درد نمی‌کنند ولی ممکن است ایجاد حس خارش پوست کنند.

ممکن است شما تبخال‌های تناسلی را در نواحی تناسلی خود ببینید و یا آن ها را احساس کنید. همچنین ممکن است (البته با شانس بسیار پایین) که این تبخال‌ها در درون دهان، بر روی لبها، زبان، کام و یا درون گلو ایجاد شوند. تبخال‌های تناسلی معمولا ۶ هفته تا ۶ ماه پس از عفونت به وجود می‌آیند که البته ممکن است این زمان طولانی‌تر باشد.

این زگیل‌ها معمولا به هنگام بارداری و یا وقتی که سیستم ایمنی فرد به دلایلی از قبیل موارد زیر ضعیف شده باشد، سریعتر رشد می‌کنند :

• شیمی درمانی
  • ایدز
  • بیماری هوچکین
  • مصرف دارو های تضعیف سیستم ایمنی بعد از انجام عمل پیوند عضو

آیا زگیل‌های تناسلی خطرناک‌اند؟

زگیل‌های تناسلی ممکن است ایجاد ناراحتی و رنجش کنند ولی خطرناک نیستند. البته ممکن است این تبخال‌ها باعث درد و یا خونریزی شوند (که می‌تواند خطر ابتلا به ایدز و یا عفونت را بالا ببرد).

زگیل تناسلی و سرطان

بسیاری از افراد ممکن است نگران باشند که زگیل تناسلی آنها را در معرض سرطان قرار دهد. ولی انواعی از ویروس‌های پاپیلومای انسانی که باعث تبخال تناسلی می شوند، ایجاد سرطان نمی‌کنند.

غیر طبیعی نیست اگر فرد در آن واحد دچار بیش از یک عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی شود. همچنین زگیل‌ها می‌توانند نشانه‌ای مبنی بر عفونت‌های جدی‌تر این ویروس باشند. خانم‌ها می‌توانند برای تشخیص انواع جدی‌تر ویروس پاپیلومای انسانی، یک تست پاپ اسمیر (نمونه برداری از سلول‌های دهانه ی رحم) انجام دهند.

زگیل تناسلی و بارداری

خانم‌های مبتلا به تبخال تناسلی می‌توانند بارداری سالمی داشته باشند. ولی یک خانم باردار در صورتی که قبلا مبتلا به زگیل تناسلی در زنان بوده است، باید حتما این قضیه را با پزشک یا پرستار خود در میان بگذارد. بدین صورت او می‌تواند هر گونه  درمان تبخال تناسلی که مورد نیاز را دریافت کند. در برخی مواقع، تبخال‌های تناسلی در طول بارداری سریع تر رشد می‌کنند. پزشک می‌تواند قبل از زایمان تبخال‌ها را از بین ببرد تا از خونریزی آن‌ها در طول زایمان جلوگیری شود.

تشخیص

تنها پزشک شما می‌تواند به درستی تبخال‌های تناسلی را تشخیص دهد. تبخال تناسلی در خانم‌ها معمولا در طول معاینه  لگنی تشخیص داده می‌شود. متاسفانه، آقایان معمولا برای بیماری‌های مقاربتی معاینه نمی‌شوند؛ مگر این که خود علائمی را تشخیص داده و از آن ناراحت باشند. خانم‌ها و آقایانی که بیش از یک شریک جنسی دارند (و یا آن هایی که شریک جنسی شان بیش از یک شریک جنسی دارد) باید به صورت مرتب برای بیماری‌های مقاربتی مورد معاینه قرار بگیرند؛ از جمله معاینه برای زگیل تناسلی.

همه‌ی برآمدگی‌ها، تبخال تناسلی نیستند

عارضه‌ها و عفونت‌های دیگر معمولا با علائم تبخال تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند. به همین دلیل لازم است که این برآمدگی‌ها توسط یک پزشک معاینه شوند. بواسیر، سفلیس، تگ پوستی، پاپول مروارید شکل آلت تناسلی و دیگر عوارض این چنینی، می‌توانند علائمی مشابه زگیل تناسلی داشته باشند. در موارد بسیار نادر، سرطان‌های پوستی به خصوصی نیز می‌توانند مانند تبخال تناسلی به نظر برسند.

راه‌ها و روش‌های درمان

بدن ما اکثر اوقات در حال مبارزه با ویروس‌هاست. در این صورت تبخال‌ها بدون انجام درمان از بین می‌روند. به همین دلیل بسیاری از افراد برای از بین رفتن خود به خودی تبخال‌ها تنها صبر می‌کنند. در صورتی که تبخال‌های تناسلی برای شما ایجاد ناراحتی کرده، از انجام عمل جنسی شما جلوگیری کرده و یا از ظاهر آن ها خوشتان نمی‌آید، می‌توانید به دنبال راه درمان باشید. زگیل‌ها را می‌توان به کمک تعداد زیادی از روش‌های درمان زیگیل از بین برد. برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش برای شما، با پزشک خود مشورت کنید.

بسته به محل دقیق زگیل‌های تناسلی، داروهای متعددی وجود دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد. برخی از این داروها را در صورت تجویز پزشک، می‌توان در خانه استفاده کرد. ولی روش‌های دیگر درمان زگیل تناسلی، باید توسط خود پزشک اجرایی شوند. برخی از روش‌های درمان تبخال‌های تناسلی، خود می‌توانند باعث ناراحتی شوند و استفاده از برخی از آنها نیز در طول بارداری ممنوع می‌باشد.

تبخال‌های تناسلی را می‌توان به کمک یخ زدن آنها از بین برد. به این عمل کرایوتراپی می‌گویند. همچنین می‌توان آنها را سوزاند که به این روش الکترو کوتریزاسیون (سوزاندن با جریان برق) می‌گویند. می‌توان تبخال‌ها را به کمک عمل جراحی نیز از بین برد. در برخی موارد، درمان تبخال‌ها به وسیله‌ی تزریق اینترفرون انجام می‌شود که نوعی دیگر از داروهاست. همچنین برای درمان زگیل تناسلی روش لیزر نیز وجود داردمانند همه اعمال پزشکی، درمان تبخال‌های تناسلی نیز با برخی خطرات و عوارض جانبی همراه خواهد بود. پزشک شما می‌تواند این خطرات و عوارض جانبی را برای شما تشریح کرده و به شما در کنار آمدن با آنها کمک کند.

اقدامات پس از درمان زگیل تناسلی

• ناحیه درمان را تمیز نگه دارید.
  • ناحیه درمان را نخارانید.
  • پس از دست زدن به تبخال‌ها، دست های خود را بشویید.
  • در صورت ایجاد هر گونه دشواری یا ناراحتی، از تماس جنسی خودداری کنید.
  • به منظور کاهش ناراحتی، از کمپرس سرد استفاده کرده و یا داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن مصرف کنید.

برای بیشتر افراد، درمان‌های اولیه‌ی زگیل تناسلی، در از بین بردن این تبخال‌ها موفق خواهند بود. ولی با وجود از بین رفتن کامل، این زگیل‌ها ممکن است دوباره باز گردند. این امر به این دلیل است که روش‌های درمانی می‌توانند تبخال‌ها را از بین ببرند؛ ولی نمی‌توانند ویروس به وجود آورنده‌ی آنها را درمان کنند. برای برخی از افراد، ممکن است زگیل‌ها تنها چند ماه پس از انجام درمان باز گردند (مخصوصا اگر فرد سیگار بکشد). و برای برخی از افراد نیز بازگشت زگیل‌ها به زمان طولانی تری نیاز خواهد داشت.