آکنه و جوش: علت و درمان

21

ما در کلینیک سیب سرخ روش‌های متعددی را برای درمان جوش و آکنه ارائه می‌دهیم تا این ناراحتی‌ها با موفقیت درمان شود و جای آن‌ها بر روی پوست باقی نماند. روش‌های درمانی ما بر از بین بردن باکتری‌های پوستی عامل ایجاد جوش و آکنه استوار است تا احتمال بروز مشکل در آینده از بین برود و جوش‌ها دوباره روی صورت، سینه و پشت بدن خودنمایی نکند. متخصصان پوست کلینیک سیب سرخ پس از معاینه دقیق پوست، برنامه درمانی خاصی را متناسب با شرایط و نیازهای منحصر به فرد هر بیمار طراحی می‌کنند. متخصصان پوست مجرب کلینیک درمان‌های گوناگون تخصصی و مؤثری را برای از بین بردن جوش و آکنه به بیماران ارائه می‌دهند تا ناراحتی به خوبی مدیریت شود. بنابراین اگر می‌خواهید سلامت و شادابی پوست خود را بازیابید برای دریافت وقت مشاوره رایگان و در میان گذاشتن مشکل خود با برجسته‌ترین پزشکان کشور با کلینیک سیب سرخ تماس حاصل فرمایید.

علت‌ها و دلایل ایجاد جوش و آکنه

آکنه و جوش معمولاً روی صورت، سینه، پشت بدن و شانه‌ها ایجاد می‌شود. عامل‌های متعددی باعث جوش زدن می‌شود، درحقیقت علت جوش صورت، رشد غیرطبیعی سلول‌های داخل فولیکول‌های مو در پوست است که به انسداد فولیکول‌های مو، تولید بیش از حد چربی (سبوم) و انباشته شدن باکتری‌ها منجر می‌شود. تجمع باکتری‌ها نیز التهاب و درد را به دنبال دارد. دلایلی چون اختلال هورمونی و بارداری را نیز می‌توان برای جوش هورمونی و آکنه بزرگسالان برشمرد که باید برای درمان جوش و آکنه به پزشک مراجعه نمود. در زنان نیز جوش زدن در دوران پریودی شایع است و برای درمان جوش پریودی پزشک می‌تواند راهکار مناسبی ارائه دهد.

گونه‌های متفاوت جوش

آکنه‌ها از نظر شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، بعضی از انواع آکنه عبارت است از:

• سر سفید (کومدون‌ بسته)
  • سر سیاه (کومدون باز)
  • جوش چرکی
  • کیست (برآمدگی یا ندول عمقی)

مشاوره

متخصصان کلینیک سیب سرخ در جلسه مشاوره اقدامات زیر را انجام می‌دهند:

• تعیین نوع پوست، نوع آکنه و مقاومت پوست
  • ارائه توصیه‌های مفید در مورد مصرف فراورده‌های پوستی و درمان‌های لازم برای از بین بردن آکنه
  • تعیین عامل‌های تشدید کننده و ایجاد کننده آکنه مانند مواد غذایی، داروها، مواد آرایشی، استرس و...
  • ارائه بروشورهای تهیه شده در کلینیک حاوی اطلاعات مفید در زمینه درمانجوش

در نهایت چنانچه تصمیم به بهره‌گیری از برنامه پاکسازی آکنه بگیرید، پزشک معالج شیوه استفاده از فراورده‌های مخصوص کلینیک را برای یک دوره دو هفته‌ای آموزش می‌دهد.

درمان

روش‌های متفاوتی برای درمان جوش پیشانی وجود دارد که از درمان‌های خانگی و پیشگیری تا دارو درمانی و عمل‌های زیبایی مانند لیزر درمانی، آی پی ال، میکرودرم ابریژن و لایه برداری با مواد شیمیایی متغیر است.

درمان‌های خانگی

بایدها و نبایدهای زیر در درمان جوش صورت موثر  بوده و آن را با موفقیت از بین می‌برد:

بایدهای درمان جوش

• پوست را یک یا دو بار در روز با صابون ملایم مرطوب و آب گرم به آرامی بشویید تا گرد و غبار و آرایش کاملاً پاک شود. از مالیدن شدید پوست اجتناب کنید تا پوست تحریک نشود و وضعیت آکنه بدتر نشود.
  • همواره پس از ورزش استحمام کنید تا از تجمع عرق و چربی جلوگیری شود.
  • موها را مرتب، در صورت چرب بودن هر روز، شامپو بزنید و شانه کنید. موها را از صورت و گردن دور نگه دارید.
  • از مواد آرایشی، کرم‌ها و کرم ضد آفتاب بدون چربی استفاده کنید.

نبایدهای درمان جوش

• دستکاری، فشار دادن یا ترکاندن جوش‌ها ممنوع است، چون باعث می‌شود جای جوش روی پوست باقی بماند.
  • استفاده از داروهای قابض با پایه الکلی مجاز نیست، چون مانع رسیدن رطوبت طبیعی به پوست می‌شود.
  • استفاده از کرم‌ها یا ضد آفتاب‌های چرب ممنوع است.
  • استفاده از کلاه‌ها، دستبندها و دیگر پوشش‌های دست تنگ مجاز نیست.
  • دست زدن به صورت پیش از شستن کامل دست‌ها و انگشتان ممنوع است.

کرم‌ها و پمادهای مفید

چنانچه آکنه علی‌رغم رعایت توصیه‌های بالا از بین نرفت، می‌توان داروهای موضعی زیر را بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد:

• پراکسید بنزوئیل
  • رزورسینول
  • سولفور (گوگرد)
  • اسید سالیسیلیک

فراورده‌های فوق باکتری عمل ایجاد کننده آکنه را از بین می‌برند، چربی پوست را خشک می‌کنند یا لایه فوقانی پوست را مانند لایه‌بردارها از بین می‌برند. این داروها را باید مطابق دستور مصرف موجود در جعبه دارو مصرف کرد تا پس از ۶ تا ۸ هفته بهبود حاصل شود.

آکنه مقاوم

متخصص پوست در صورت مقاوم بودن آکنه در برابر درمان‌های خانگی و موضعی فوق داروهای قویتری را تجویز می‌کند و روش‌های دیگری را برای از بین بردن آکنه پیشنهاد می‌دهد.

در برخی موارد داروهایی برای از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده آکنه تجویز می‌شود:

• آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند تتراسایکلین، داکسی سایکلین، ماینوسایکلین، اریترومایسین، تری متوپریم و آموکسی سیلین
  • آنتی‌بیوتیک‌های موضعی مانند کلیندامایسین، اریترومایسین و داپسون

متخصص پوست داروهای زیر را نیز تجویز می‌کند:

• ترکیب‌ها (فرمولاسیون‌های) تجویزی پراکسید بنزوئیل، رزورسینول، سالیسیلیک اسید یا سولفور
  • کرم یا ژل رتینوئیک اسید (ترتینوئین، رتین آ)
  • پماد یا ژل آزلائیک اسید

متخصص پوست در موارد شدید آکنه کیستی و از بین بردن جای جوش صورت عمیق ایزوترتینوئین (اکوتان) تجویز می‌کند که با توجه به اثرهای جانبی شدید مانند نقص‌های مادرزادی باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

لایه‌بردارهای شیمیایی

لایه‌برداری با مواد شیمیایی منافذ پوستی مسدود را باز می‌کند، جوش‌های سر سیاه و سر سفید را از بین می‌برد و محلول پیشگیری کننده از آکنه را در منافذ جاری می‌سازد. این درمان به ویژه برای بیمارانی سودمند است که مسدود بودن منافذ پوست دلیل اصلی ایجاد آکنه بوده است.

درمان با لیزر

درمان آکنه با لیزر میزان نیاز به آنتی‌بیوتیک را کاهش می‌دهد و علاوه بر از بین بردن آکنه‌ی ملتهب، احتمال باقی ماندن جای جوش را نیز پایین می‌آورد و همچنین لیزر در از بین بردن جای جوش صورت موثر میباشد .

میکرودرم ابریژن

درمان جوش با میکرودرم ابریژن روشی پرطرفدار برای بهبود بافت پوست، از بین بردن جوش صورت سر سیاه و سر سفید و ضایعات رنگدانه‌ای سطحی است. این عمل زیبایی سطحی برای صورت و بدن کاربرد دارد و در موارد آکنه خفیف غیرالتهابی مکمل یا جایگزینی فوق‌العاده برای لایه‌برداری شمیایی محسوب می‌شود. میکرودرم بافت پوست را صاف‌تر، منافذ را کوچک‌تر و لکه‌های تیره به جا مانده از آکنه‌های قبلی را کمرنگ‌تر می‌کند.

آی پی ال (IPL)

آی پی ال (نور پالسی شدید) باکتری‌های موجود در پوست و عامل ایجاد کننده آکنه را از بین می‌برد. نور مستقیماً غدد چربی بیش فعال را هدف قرار می‌دهد، تولید کلاژن را تحریک می‌کند و با کمک کردن به فرایند طبیعی التیام بدن باعث می‌شود تا قرمزی پوست از بین برود، جای جوش صورت باقی نماند و تون پوستی بهبود یابد. پس از درمان آی پی ال در نواحی درمان شده فقط سلول‌های سالم پوست باقی می‌ماند و تون پوست پس از چند جلسه کوتاه یکنواخت می‌شود.

تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون غالباً بخش مفیدی از راهبرد اولیه در درمان آکنه التهابی شدید، به ویژه کیست‌های دردناک، محسوب می‌شود. کورتیزون پس از تزریق مستقیم در ناحیه التهابی فرایند بهبود را القاء می‌کند و به متخصص پوست کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر شرایط را تحت کنترل درآورد. با تزریق کورتیزون التهاب کمتر و پوست صاف‌تر می‌شود و آکنه سریع‌تر از بین می‌رود. دستاورد این درمان تسکین یافتن درد و بهبود تقریباً آنی ظاهر پوست است.

اطلاعات و مقالات سایت فقط جهت اطلاع‌رسانی و افزایش اطلاعات عمومی مردم عزیز است
و لزوما به معنی ارائه این خدمات در کلینیک سیب سرخ نیست